Ahad, Januari 30, 2011

Kawan-1

"Pergh.. Celaka jugak jenis tak ingat kawan nih." keluh gua dalam hati setelah berselisih bahu dengan Judin manajer mebenk sekejap tadi di pasar tani.

perangai Judin dah tak semacam dulu, mukanya dongak 90 darjah, bajunya dengan baju gua sudah tak serupa lagi, gua syak mesti jenama antarabangsa. Seluarnya licin, slack mahal agaknya. Rambutnya tersikat kemas, sentiasa berminyak. perfume gua kenal, jenama Polo botol hijau, sebab abah gua pernah ada Polo jenis ni masa gua kerja CCS dulu. memang ada gaya seorang manajer Judin nih. 

10 tahun dulu gua dengan Judin berkawan akrab. main sama-sama, panjat pokok sama-sama, mandi dalam kolah sama-sama, lawan pemadam dalam kelas pun sama-sama, menikam kedai sepiah sama-sama. tetapi bila dia ke unibersiti lain, gua ke unibersiti lain, Judin sudah pandai tolak pelawaan gua. macam celaka jugak kadang-kadang ajak keluar minum teh pun tak nak. belum kira gua ajak dia pegi bandar tengok gig.

setelah habis gua borong karipap gerai nek Jah, gua ke motor. gua start moto dua kali, gua pergi. 

gua ingat lagi 10 tahun lepas Judin ni jenis suka melawak, tapi mukanya tadi  macam mintak penerajang sulung pulak. senyum pun tidak, pandang gua apatah lagi.

gua syak Judin sudah berjaya dalam hidupnya. gua bila lagi? pergh.. gua tak nak, gua tak nak. 


gua takut nanti gua jadi macam Judin. 


Gua kutu, gua Ok!


Tiada ulasan: