Rabu, Mac 09, 2011

Kemahiran

Masa tu umur gua 12 tahun. Namun begitu kemahiran gua dalam bidang pertukangan sudah tip top! Jarang budak-budak sebaya gua ni memiliki kemahiran tinggi seperti ini.

"Pow! Pow! Pow!" 

"Pam! Pam! Pam!"

"Tak ada lah tiap-tiap hari nak bangun lambat kalau macam gini." Ujar gua sambil mengelap peluh. 

Nampaknya tak sia-sia usaha menyelak buku teks Kemahiran Hidup Bersepadu abang gua. Hasilnya gua dah pandai guna paku dan pegang penukul untuk mengejas kedudukan jam dinding tanpa sebarang bantuan dari ahli keluarga. 

Solid juga pelajaran dalam bab kerja kayu dan asas logam nih. Gua ingat kalau katam satu buku ni, boleh siap rumah hinggap gua kat atas pokok belimbing besi depan rumah tu.

Gua harap bila dah siap nanti, anak jiran gua yang emaknya guru mengaji pakai tudung labuh tu tak cemburu akan ilmu pertukangan gua. Lepas ni tak ada la gua nak join diaorang lagi main basikal tengah-tengah panas, main pasir tepi rumah, join adik gua main masak-masak apatah lagi.

Tiada ulasan: