Sabtu, Februari 19, 2011

Cerita kedai mamak, nah amik!

Berduyun duyun tua, muda, separuh tua, berlagak muda, budak sekolah, remaja, dua sejoli, makcik selera membeli, pendatang asing. Semuanya dengan hala dan tujuan masing masing. Gua kat mamak peratikan saja gaya, tabiat, perangai dan gelagat muda-mudi kota raya.

Tiba-tiba pandangan gua tertumpu ke sorang pemuda kota ni. Gaya baju dah macam datuk-datuk ke kelab dangdut, seluar slack kain lembut, kasut pulak gua syak jenis kulit buaya. Berjalan pulak sambil dikepit dua makwe jelita yang sorang jenis tinggi lampai berskirt mini rona kelabu, sorang lagi berseluar jenis leggings warna ungu berbaju belang. Pehh kedua-duanya memikat pandangan seluruh lapisan masyarakat termasuk pekerja buruh kontrak bangunan sebelah. Tiba-tiba..

"trutt.. trutt..!"

"hello, ye.. ha ko kat mana? oo.. 5 orang je? Ok, ok ko tunggu, ko tunggu!"

Gua curi dengar perbualan telefon brader rambut gaya askar sebelah meja gua. Kedengran agak serius dan kritikal, gua syak mesti ada kes pukul-pukul ni sekejap lagi ni. Badan brader tu tegap semacam, lengan pula berparut dan berotot pejal, buku lima brader tu tak payah cerita la, kelima-limanya timbul macam bearing lori, gua rasa ini kalau timbuk orang ni berterabur jugak struktur asal gigi mangsa. Agaknya brader ni hari-hari berlatih timbuk batang pisang belakang rumah dia. Brader askar tadi berlalu pergi bersama tiga lagi membernya yang badanya tak adalah sebesar mana, tak adalah berotot mana. Kenderaan tersebut dipecut dengan laju tak sampai gear ketiga gua kira, tak nampak bayang dah. Namun sebelum mereka berlalu dengan kereta berjenama Proton, gua sempat peratikan stiker kecil pada nombor plat belakang.

"Ooo.. patutlah, tiga line.." Kata gua dalam hati.

"Biasalah tu, tak tarik kereta tak sah, tak tarik makwe tak brader, tak bergelut  pulak panas punggung.. hai ape nak jadi dengan anak muda kita sekarang ni" Tiba-tiba pak cik bawak teksi meja belakang gua bersuara sambil menghirup kopi jantan yang masih berasap.

Gua diam tanpa menyahut, peh macam mana pakcik ni boleh baca fikiran gua macam makwe dalam cerita No ordinary family ni. Naik pening juga gua fikirkan hal ni. Dalam pada itu gua teringatkan member gua dekat kampung, Ramli. Entah kerja apa dia sekarang, las gua jumpa pun tahun lepas itu pun masa dia nak ke gym. Katanya nak join kelab tarik kereta peringkat kampung. Masa tu tubuh Ramli dah macam Malek Noor, dressing pun dah macam heavyweight punya juara.

Gua tak heran sebab dari sekolah Ramli suka makan telur, telur  rebus gua masa makan RMT sekolah rendah dulu pun dia yang habiskan.

Tiada ulasan: