Sabtu, Februari 12, 2011

Entri

Budak-budak zaman sekarang dah tak sama dengan budak-budak zaman gua  jadi budak dulu. Sekarang semua budak-budak celik mata kemudahan tersedia, kemewahan merasa, cepat tangkap jenis otak geliga. Zaman gua sekolah dulu gua ada sorang member, jenis otak geliga jugak. Gua memang tak berapa nak puas hati asal ujian je dia skor, asal skor je nama dia naik kat perhimpunan apa kejadahnya? Ada konspirasi bising internasional ke antara cikgu-cikgu sekolah gua ni?

Ok, gua tak nak cerita pasal member gua punyai otak geliga, gua nak fokus tadi pasal budak-budak zaman sekarang, zaman restoren mekdi ada wifi. malam semalam gua ada ke mekdi, sesampai je gua kat restoren mekdi, gua terkejut. Gua pandang dalam restoren, gua pandang label mekdi. Berkali-kali jugak gua ulang, gua bukan apa gua tengok ramai yang bawak kalkulator santifik bersama buku rujukan dan Laptop jenama US duduk melepak kat mekdi, hisap rokok pung pang pung pang!

"Mekdi ada buat peraduan kira-kira agaknya malam ni" detik hati gua. 

Dengan cermat, gua mengatur langkah yang sederhana besar gaya manager syarikat multinasional masuk dalam mekdi dengan niat suci nak buat order. Tiba-tiba kaki gua terasa macam tersauk sesuatu macam akar kayu, nasib baik kung fu wing chun ajaran pak IPMan, gua sudah kuasai sampai tahap ke-9, tenang je gua imbang postur badan gua. Gua pandang bawah, pehh.. wayar charger siapa pulak yang melintang pukang ni?  berselirat! tak pasal pasal gua dah bukak kung fu tengah balai mekdi. Cilake, nasib baik gua tak jatuh tersadung tadi kalau jatuh memang gua bawak hal ni naik ke mahkamah, tak pun masuk aduan rakyat.

Rupanya mekdi telah bertukar menjadi perpustakaan awam serta makmal kompiter! peh! Apa cerita ni brader? nak duduk pun tak ada meja ni. Masing-masing buat macam rumah sendiri. Meja nak dua, kerusi nak empat duduk 2 orang je. Gua bercekak pinggang sambil geleng kepala tanda tak setuju dengan perangai anak muda zaman sekarang.

Gua usha keliling dalam mekdi tu, memang tak ada tempat dah untuk gua, memang tak ada. Semua kerusi meja sudah ditawan pasangan masing-masing. Gua rasa kalau gua berkeras mintak kerusi, boleh jadi bergelut jugak dengan brader badan ketak kat hujung tiang sana. Lengan saja dah 4 kali betis Roberto Carlos, goyang jugak gua nak tunjuk berani keh keh keh..

Kesudahannya gua balik rumah dengan harapan mekdi itu akan dirobohkan oleh majlis perbandaran.

Gua tak tahu kenapa gua minat dengan gambar yang nih. Keh keh keh..

2 ulasan:

missSenget berkata...

apesal kt tmpt guwa xde mekdi ek? x__x

Barry Allen berkata...

Lu tinggal kat mana?