Jumaat, Februari 11, 2011

Mateja Kežman


Lu orang masih ingat lagi sama ini pemain? Pemain ini menempa nama ketika beliau berada di liga Belanda semasa menyertai kelab PSV Eindhoven. Akan tetapi, penampilan beliau ketika di kelab lamanya iaitu FK Patizan telah berjaya memikat ramai jurulatih pasukan terkenal dan beliau telah memilih untuk menyertai kelab Belanda dengan yuran perpindahan bernilai 8juta euro pada tahun 2000.

Di awal kemasukannya, beliau telah menjadi penjaring terbanyak di liga Belanda dengan catatan 24 gol dalam 33 perlawanan. Kegilaan melobos gawang lawan tidak berakhir di situ malah makin menjadi-jadi ketika beliau berada di PSV. Sepanjang tiga musim bersama kelab tersebut beliau telah mencipta rekod sebagai pemain pertama yang menjaringkan gol melebih-lebih di liga Belanda pada masa itu. Beliau telah menjaringkan sebanyak 105 gol daripada 122 penampilan.
Namun begitu pada musim panas tahun 2004, gua rasa beliau telah membuat pilihan yang salah. Menyertai kelab inggeris, Chelsea yang nyata menengelamkan bakat serta kebolehan beliau yang seterusnya memusnahkan karriernya. Ledakkan golnya makin berkurang dan beliau banyak bermain di posisi benchwarmer.

Gua dengar cerita sekarang dia bermain di liga Hong Kong, kelab south china AA. Main tak sampai pun full time.

2 ulasan:

acap berkata...

betul tu. b4 main chelsea bukan main lagi mamat ni. masuk2 chelsea jadi hampagas terus.

Tak menjadi berkata...

Lu tau, masa sekolah dulu gua tanda pemadam gua sebab tak mahu kena curi. Gua tulis nama KEZMAN kot. keh keh keh..